Ca de obicei când se dă semnalul de mijloc al anului, apar rezultate financiare şi primele topuri pe anul în curs. De această dată a apărut un top 50 al brandurilor valoroase din România. Însumate ele ajung la o valoare de 5 miliarde de dolari şi noi am dorit să vedem cum stăm în zona culinară şi a băuturilor alcoolice.
Ca o menţiune secundară, companiile de stat au picat serios în acest top, în vreme ce companiile private au crescut semnificativ. Dacă în topul 10 ca valoare avem Dacia pe locul întâi şi eMAG.ro pe locul 2, există şi un alt top 10 mai interesant. E vorba despre cele mai valoroase portofolii de branduri, calculate petnru businessurile care implică mai mult de un brand pe piaţă. Aici sunt incluse 40 de branduri locale binecunoscute şi incluse individual în top 50.
Iată cele mai valoroase portofolii de branduri şi valorile lor:
- Ursus Breweries – 176 milioane euro
- Altex – 124 miloane euro
- Heineken – 87 milioane euro
- Transavia – 60 milioane euro
- Cris-Tim – 61 milioane euro
- Bergenbier – 45 milioane euro
- Farmec – 33 milioane euro
- Romaqua Group/Borsec – 29 milioane euro
- Albalact – 26 milioane euro
- Vel Pitar – 24 milioane euro
Ursus Breweries deţine o mare parte din brandurile de bere de la noi şi a crescut în ultimii ani. Au în portofoliu şi branduri de cidru şi o imagine foarte vizibilă în outdoor şi la concerte. Heineken nu e mai prejos, tot vizibilă şi în special plusând pe partea de branduri de cidru plus branding la terase/baruri. Gigantul mezelurilor Cris-Tim e pe listă (locul 5), dar şi Bergenbier (locul 6) şi Borsec/Romaqua.
Aici sunt surprins, pentru că mă aşteptam să văd şi Aqua Carpatica în top, fiind bine vândută inclusiv în alte ţări. Vel Pitar pare a fi alegerea numărul 1 la produse de panificaţie, iar Albalact la lactate, cu toate că 70% din acţiunile Albalact erau luate de francezi cu câţiva ani în urmă. Compania din Alba Iulia are o vechime de peste 40 de ani pe piaţa lactatelor de la noi.