Gault&Millau lansează Barometrul Restaurantelor: studiu la cald pe gastronomia locală

1
1421

Gault&Millau a lansat un proiect nou în această săptămână, numit Barometrul Restaurantelor. Acesta este repetat trimestrial şi are rolul de a lua pulsul segmentului HoReCa de la noi, dar şi de a cuantifica performanţa restaurantelor şi a segmentului gastronomic local. Avem detalii mai jos.

Barometrul are ca rol concentrarea de răspunsuri la întrebările cheie legate de evoluţia şi starea sectorului gastronomic din România. Sunt reflectate aşteptările faţă de clienţi, schimbările în modelele de business, performanţa financiară a restaurantelor şi prognozele pe termen scurt. Acest Barometru este bazat pe 100 de chestionare şi interviuri efectuate cu reprezentanţi ai restaurantelor din comunitatea Gault&Millau, analize cantitative şi calitative ale pieţei, dar şi know how-ul obţinut în ultimii ani.

Indexul de încredere al restaurantelor din comunitatea Gault&Millau este acum la cota 37/100 puncte. De aici încolo e momentul pentru creştere şi revenire, în măsura în care provocările noi generate de pandemie o permit. Barometrul a fost realizat prin măsurători la începutul lunii august, iar ca să înţelegeţi la ce presiune sunt supuşi cei din segmentul gastronomic, aflaţi că 15% dintre restaurantele din comunitatea Gault & Millau nu s-au redeschis până acum.

Unele sunt închise definitiv, altele nu au terasă şi se vor deschide doar odată cu permiterea clienţilor la interior. 46% dintre restaurantele chestionate se declară totuşi încrezătoare că vor supravieţui în următoarele 3 luni. Impactul pandemiei este totuşi uriaş: cifra de afaceri a scăzut în mod clar. 87% dintre restaurante au avut venituri în T2 2020 la cota de cel mult 75% din ce obţineau în 2019. Aşteptările de recuperare a decalajului sunt limitate.

O uşoară îmbunătăţire este totuşi aşteptată când vin rezultatele pe intervalul iulie-septembrie 2020, faţă de T2 2020. În următoarele 3 luni provocarea principală o reprezintă traficul redus de clienţi, dar şi complexitatea implementării măsurilor de siguranţă. Există şi problema cu creşterea costurilor, mai ales la nivel de chirii, chiar şi pe fondul renegocierii lor, dar şi creşterea preţurilor la furnizori. Restauratorii se mai aşteaptă şi ca bonul mediu să scadă, iar clienţii să comande mai mult de acasă şi să petreacă mai puţin timp la restaurant. Rezultatele detaliate ale studiului pot fi găsite aici.

Gault & Millau este primul ghid gastronomic internaţional lansat pe piaţa românească. A fost publicat întâi în Franţa acum 50 de ani de către Henri Gault şi Christian Millau. De atunci a devenit un reper în industria gastronomică, iar în România a intrat în 2017. În 2018 şi 2019 au apărut şi ghiduri de restaurante şi de vinuri româneşti, dar şi o platformă digitală integrată: go-mio.ro