Prosus, compania olandeză care deține pachetul majoritar din eMAG, e foarte aproape să finalizeze o mișcare importantă. Aceasta vizează achiziția Just Eat Takeaway.com, unul dintre cei mai mari jucători din Europa pe piața de livrări de mâncare. Valoarea tranzacției este estimată la 4,1 miliarde de euro.
Pentru a convinge autoritățile europene antitrust, Prosus s-a oferit să renunțe la participația de 27,4% în Delivery Hero, un rival direct al Just Eat în mai multe piețe europene. Este o mișcare menită să reducă presiunea concurențială și să obțină undă verde de la Bruxelles.
Surse citate de Reuters afirmă că Comisia Europeană ar putea aproba oficial achiziția până pe 11 august. Aceasta ar transforma Prosus în al patrulea cel mai mare jucător global în livrări, după Meituan (China), DoorDash și Uber Eats (ambele din SUA).
Competiție dură și retragerea din România
Just Eat Takeaway.com a apărut după fuziunea dintre Takeaway.com (Olanda) și Just Eat (Marea Britanie). Compania a activat și în România până în 2022, prin subsidiara HelloHungry. S-a retras însă pe fondul unei concurențe dure din partea Glovo și Tazz.
În prezent, Just Eat și Delivery Hero concurează în Austria, Italia, Polonia, Spania și Bulgaria. Din acest motiv, Comisia Europeană a cerut garanții clare privind menținerea competiției în aceste țări.
Prosus a anunțat oferta oficială pentru acțiunile Just Eat în februarie. Perioada de acceptare din partea acționarilor a fost deja prelungită până pe 1 octombrie, tocmai pentru a alinia procesul cu calendarul de aprobare al Comisiei.
Prosus își întărește controlul asupra eMAG
Pe plan local, Prosus a crescut recent și participația în cadrul Dante International, compania care administrează eMAG. După o majorare de capital de peste 106 milioane de euro, Prosus a urcat de la 80,08% la 81,09%, în timp ce cota lui Iulian Stanciu a scăzut la 18,91%.
Prosus este controlată de gigantul sud-african Naspers și are un portofoliu impresionant. Printre companiile din grup se numără OLX, letgo, Swiggy, iFood, PayU, dar și platforme educaționale ca Codecademy și Udemy.
Recent, OLX a ieșit de pe piața creditelor din România, vânzând Kiwi Finance către un grup financiar din Cehia. Mutările din portofoliu arată o concentrare pe segmentele digitale cu potențial global de scalare.