Sticla de apă la preț reglementat în aeroporturi și gări;

0
261

Un proiect de reglementare analizat recent de Profit.ro propune plafonarea prețului pentru sticla de 500 ml de apă îmbuteliată în locațiile unde consumatorii nu prea au alternative. În această categorie intră aeroporturi, gări, autogări, metrou și porturi. Potrivit documentului, prețul maxim ar urma să fie de 3 lei, inclusiv TVA.

Motivul? În astfel de spații comerciale, prețurile pentru apă sunt de obicei de trei ori mai mari decât în retailul obișnuit. Inițiatorii măsurii susțin că este vorba despre o exploatare a unei nevoi de bază a consumatorului, accesul la apă fiind o necesitate biologică. Practic, acolo unde clientul nu are de ales, plătește mult prea mult pentru un produs esențial.

Model deja aplicat în alte țări europene pentru sticla de apă

România nu ar fi prima care impune un plafon de acest tip. În Grecia și Cipru, legislația limitează deja prețul pentru sticla mică de apă la 0,60 euro. Mai mult, încă din 2016, Airports Council International Europe recomanda un preț de maximum 1 euro pentru 500 ml în aeroporturile din UE.

Proiectul analizat acum prevede plafonarea pentru orice tip de apă îmbuteliată de 500 ml (de izvor, de masă sau minerală, plată sau carbogazoasă). Comercianții vor fi obligați să afișeze clar prețul reglementat, în română și engleză, la raft. Disponibilitatea apei la prețul plafonat trebuie să fie permanentă.

Ce amenzi riscă operatorii care nu respectă reglementarea

Dacă vor ignora noul preț reglementat, comercianții riscă amenzi între 5.000 și 25.000 lei. Neafișarea prețului sau condiționarea vânzării se sancționează separat, cu până la 15.000 lei. ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor) va avea sarcina de a aplica sancțiunile.

Chiar dacă proiectul prevede un preț de 3 lei, surse apropiate discuțiilor spun că acesta ar putea fi ajustat în funcție de realitățile pieței, mai ales că după majorarea TVA la 21%, prețul pentru o apă mică în supermarketuri a urcat deja frecvent peste 4-5 lei. În acest context, plafonul de 3 lei ar putea deveni prea jos pentru comercianți și prea optimist pentru consumatori.