Kaufland boicotată în Croaţia, vânzările prăbuşite aduc micşorarea de preţuri

0
269

Iată ceva ce nu vezi în fiecare zi: un boicot al unor consumatori care chiar funcţionează. În Croaţia consumatorii s-au unit în a boicota lanţul de magazine Kaufland, prăbuşind vânzările retailerilor cu 50% într-o zi.

Consumatorii din Balcani au apelat la această soluţie în urma creşterii preţurilor. Iniţial totul a pornit în Croaţia vinerea trecută, dar ulterior s-a extins şi în alte ţări balcanice. Consumatorii din întreaga regiune balcanică au boicotat supermarketurile vineri, într-un protest amplu împotriva creșterii prețurilor la alimente și a crizei tot mai severe a costului vieții.

Acțiunea vine la o săptămână după un protest similar desfășurat în Croația, unde cumpărătorii au evitat magazinele la inițiativa grupului pentru drepturile consumatorilor „Halo, inspektore” („Alo, Inspectorule”). Pe pagina de Facebook a grupului au fost publicate imagini cu supermarketuri aproape goale.

Joi, organizația a intensificat campania, anunțând un boicot de o săptămână împotriva lanțurilor de supermarketuri Eurospin, Lidl și DM. De asemenea, a îndemnat croații să renunțe la orice altă formă de cheltuieli pe parcursul zilei de vineri. Totul s-a extins apoi spre Bosnia şi Herzegovina, Muntenegru şi Serbia.

Înaintea boicotului de vineri, guvernul a adăugat încă 40 de produse pe o listă de 30 de produse cu preţ plafonat. Ele includ cafea, săpun, zahăr, ulei şi alte esenţiale. Tranzacţiile în toate lanţurile de supermarketuri au picat cu 44% vinerea trecută, iar vânzările totale au picat chiar cu 53%.

Croaţia are probleme grave cu inflaţia, având o rata anuală de inflaţie de 4.5% în decembrie, cea mai mare din zona euro. Primele plafonări de preţuri apăreau în 2022. Kaufland Croaţia a reacţionat rapid şi a promis o tăiere de preţuri la peste 1000 de produse pe 5 februarie.