Unul dintre clişeele mele preferate din filmele de comedie este cel că „trebuie să eviţi sushi la discount”. Sunt de acord cu această idee, dar şi mai mult sunt de acord că nu prea mă îmbie sushi-ul de la supermarket. Dezamăgit fix de această specialitate, un japonez a creat o aplicaţie, care folosind AI recunoaşte dacă sashimi-ul e de calitate sau nu.
Kazuhiro Shimura este director la firma de advertising Dentsu Group Future Creative Center. El a creat aplicaţia Tuna Scope AI, iar ideea i-a venit când îi vedea pe vânzători experţi de peşte din Japonia care au petrecut decenii pentru a stăpâni arta selecţiei tonului de calitate pentru restaurantele de sushi. Ei bine, Kazuhiro a creat un algoritm de deep learning, care a trecut fix prin informaţiile adunate în acele decenii şi prin notele pe care le dau comercianţii de obicei cărnii de ton.
Tuna Scope a devenit o aplicaţie de smartphone şi ea evoluează continuu, învăţând din mostrele analizate şi notele date de consumatori şi experţi. Tonul cel mai bun, care poate cântări şi 300 de kilograme se vinde şi la 3 milioane de dolari, aşa cum vedem la licitaţiile din pieţele de peste japoneze la începutul fiecărui an. În jur de 2 milioane de tone de ton se consumă anual, iar Japonia consumă un sfert. Deja aplicaţia Tuna Scope a început să fie folosită şi de comercianţi din Spania, SUA şi Taiwan, care nu pot veni în Japonia să vadă tonul la faţa locului, din cauza pandemiei.
Între timp bătrânii experţi ai pieţelor strâmbă din nas şi afirmă sus şi tare că nimic nu bate ochii şi nasul lor în a recunoaşte tonul proaspăt şi de calitate. Mai în glumă mai în serios, noi am avea nevoie de un detector AI de „brânză de la sibieni” reală, pentru că prea se laudă toţi în pieţe că aduc aşa ceva.