Tarif dinamic ca la Uber la supermarketuri? Ce înseamnă trecerea la preţuri dinamice

0
332

Cu siguranţă aţi auzit de termenii „tarif dinamic”, de obicei cu referire la serviciile de ride sharing. Înseamnă că tariful poate creşte brusc, dacă e cererea prea mare într-o zonă, cum se întâmplă la concerte. Ei bine, acum ne putem trezi cu tarif dinamic şi la… supermarketuri.

Politica de preţuri dinamice se aplică la Bolt şi Uber, unde preţurile scad sau cresc pe parcursul zilei, în funcţie de vreme, aglomeraţie, cerere şi alţi factori. Sisteme similare de tarife dinamice au şi hotelurile şi companiile aeriene. Ştim cu toţii cât costă o cazare la Cluj când e UNTOLD-ul şi cât costă în afara sezonului. Iar la liniile aeriene, cu cât eşti mai aproape de momentul plecării, cu atât e biletul mai scump.

Întrebarea e: cum se translatează asta la un supermarket? Ei bine, lanţul american de fast food Wendy’s a dat un exemplu la final de februarie 2024, când a anunţat o politică a preţurilor dinamice, care va fi pusă în vigoare din 2025. Strategia face parte dintr-un plan de investiţii de 20 de milioane de dolari, care implică şi noi meniuri digitalle.

Practic cresc preţurile când sunt mai mulţi clienţi în restaurante. Publicul a reacţionat negativ, iar Wendy’s s-a răzgândit. La supermarketuri sunt şi aspecte pozitive, precum preţuri reduse la alimentele pe cale să se strice. Ceva de gen avem şi noi deja, cele cu „vânzare accelerată”. Problema e când de Paşte ai începe să ai preţuri mai mari la ouă şi miel, modificare în timp real la afişaje electronice.

Şi apoi există şi tentaţia de a creşte artificial preţul, citând un sistem dinamic pre-programat care acţionează singur… eventual şi cu AI.